Steven R. Gundry: Skryté nebezpečenstvo zdravých potravín – recenzia knihy

Aby som udržiavala krok s najnovšími poznatkami a vedomosťami tak neustále hltám rôzne knihy o výžive. Naposledy sa mi dostala do rúk kniha s veľmi zaujímavým názvom „Skryté nebezpečenstvo zdravých potravín“ (slovenský preklad bestselleru The Plant Paradox), ktorý prirodzene vzbudil môj záujem a pozornosť. Autorom je americký kardiochirurg a zakladateľ Centra restoratívnej medicíny (čo je v preklade niečo ako klinika funkčnej medicíny) Steven R. Gundry. Knihu som so záujmom poctivo prelúskala. V tomto článku Vám chcem sprostredkovať zopár svojich postrehov, aby ste sami mohli zvážiť, či v čase kedy siahame po knihách viac ako inokedy, venujete čas aj tejto.

Možno ste sa už stretli s pojmom „lektíny“ alebo „lektínová diéta“. Autor v knihe detailne vysvetľuje čo sú to lektíny a v čom spočíva ich negatívny vplyv na naše zdravie (zjednodušene povedané: lektíny sú rastlinné proteíny, ktoré sa nachádzajú v mnohých potravinách, ktoré sú paradoxne všeobecne považované za zdravé). Doktor Gundry tvrdí, že lektíny sú príčinou zápalov, ktoré sú spúšťačmi civilizačných ochorení a svoje tvrdenia opiera o skúsenosti s vlastnými pacientami. Autor v knihe ponúka riešenie ako vylúčiť, resp. výrazne znížiť príjem lektínov v jedálničku a zlepšiť svoj zdravotný stav vo forme kompletnej terapeutickej diéty obmedzujúcej konzumáciu potravín, ktoré ich obsahujú a ponúka aj celú škálu zaujímavých postupov a receptov.

K téme lektínov treba povedať aj druhú stranu mince, že mnohí lekári a vedci, zaoberajúci sa vplyvom výživy na zdravie človeka, sú veľmi kritickí k tvrdeniam doktora Gundryho, nakoľko doteraz nie sú k dispozícií kontrolované štúdie, ktoré by ich potvrdzovali. Potraviny, ktoré doktor Gundry odporúča úplne vylúčiť z jedálnička preukázateľne majú mnohé benefity, ktoré ďaleko prevyšujú negatívny vplyv lektínov na zdravie človeka. Na druhej strane musíme vziať do úvahy fakt, že existuje početná a neustále sa rozširujúca skupina ľudí, ktorí trpia rôznymi formami zápalov, ktorých prejavmi sú bolesti kĺbov, srdcovocievne ochorenia, alergické prejavy a rôzne iné chronické ochorenia. Pre túto skupinu ľudí zrejme nie je na škodu zamyslieť sa nad svojim jedálničkom a prehodnotiť konzumáciu mnohých ďalších škodlivých potravín, o čom podrobne píše aj doktor Gundry: priemyselne spracované potraviny, cukor, múka, príliš veľa živočíšnych produktov z pochybných zdrojov a podobne. V knihe veľmi dobre vysvetľuje vplyv takýchto potravín na naše zdravie a jeho odporúčania sú v súlade so všeobecne uznávanými a dokázanými faktami.

Aj na základe prečítania tejto knihy odporúčam každému, kto má chronické zdravotné problémy, aby sa začal rozmýšľať o tom, ako môže zlepšiť svoje zdravie výživou. Z vlastnej skúsenosti viem, že v jednej knihe a ani na jednej webovej stráne nenájdete všetky skladačky do mozaiky, ktorá vám bude dávať ucelený obraz. Kniha Skryté nebezpečenstvo zdravých potravín Vám môže poslúžiť ako jeden z mnohých zdrojov informácií, z ktorých si poskladáte obraz a urobíte dobré rozhodnutia, ktoré zlepšia Vaše zdravie a kvalitu Vášho života.