EQOLOGY

VÝZNAM OMEGA-3 MASTNÝCH KYSELÍN
VO VÝŽIVE A RIEŠENIE OD EQOLOGY

 

 

AKTUÁLNE INFORMÁCIE O VÝZNAME OMEGA-3 MASTNÝCH KYSELÍN V PRÍPADE OCHORENIA KORONAVÍRUSOM COVID19 NÁJDETE TU.

Na to, aby som vysvetlila dôležitosť a význam omega-3 mastných kyselín v našej výžive je potrebná trocha teórie :)) Nižšie uvedené informácie som vybrala z obsahu seminára Mastné kyseliny a ich význam vo výžive, v ktorom mám túto tému veľmi detailne spracovanú.

MASTNÉ KYSELINY sú kyseliny viazané v tukoch (lipidoch).

Trochu chémie:

  • väčšina mastných kyselín (MK) pozostáva z reťazca párneho počtu atómov uhlíka (4-28)
  • spolu s glycerolom tvoria estery (lipidy)

Trochu biológie:

  • MK sú súčasťou štruktúry bunkovej membrány
  • majú nezastupiteľné funkcie v nervových tkanivách
  • deriváty (produkty metabolizmu) MK – eikozanoidy, sú vnútrobunkové signalizačné molekuly (prostaglandíny, leukotriény, tromboxány)
  • ovplyvňujú svalový sťah, imunitné reakcie, zrážanie krvi, bolesť a zápaloch


ČO SÚ ESENCIÁLNE MASTNÉ KYSELINY?

Látka je esenciálna, ak ju telo nevie samo syntetizovať (vyrobiť) = musí byť prijatá v potrave.

Mastné kyseliny sú esenciálne iba dve:

  1. kyselina alfa-linolénová (ALA), ktorá patrí medzi omega 3 MK
  2. kyselina linolová (LA), ktorá patrí medzi omega 6 MK
    • sú dostupné v rastlinnej aj v živočíšnej potrave
    • syntéza/premena týchto MK na ďalšie je však problematická a veľmi neefektívna, preto sa často aj ďalšie MK stávajú pre nás esenciálnymi – naše telo ich nevie vyrobiť alebo len v malom množstve
    • omega 9 MK nie sú esenciálne.

 OMEGA 3 MK

  • sú nevyhnutnou súčasťou bunkovej membrány
  • znižujú produkciu zápalových látok
  • zlepšujú zdravie srdca
  • podporujú mentálne zdravie
  • pomáhajú znižovať váhu a objem pásu
  • znižujú obsah tuku v pečeni
  • podporujú rozvoj mozgu u bábätiek
  • preventívne pôsobia proti demencii
  • sú dôležité pre zdravé kosti
  • preventívne pôsobia proti astme

Západná diéta neposkytuje dostatok omega 3 MK!


OMEGA 6 MK

v správnom množstve a pomere môžu pomôcť s mnohými zdravotnými problémami:

diabetická neuropatia (pri užívaní po dobu 6 a viac mesiacov znižujú bolesti nervov), reumatoidná artritída, alergie, poruchy pozornosti, hyperaktivita, rakovina prsníka, ekzémy, hypertenzia – vysoký krvný tlak, symptómy menopauzy, symptómy PMS, skleróza multiplex, osteoporóza, …

Západná diéta obsahuje priveľa omega 6 MK!


OMEGA 3 : OMEGA 6

Odporúčaný pomer omega 3 a omega 6 MK prijatých v potrave by mal byť 1:1 až 1:5

v západnej diéte konzumujeme 1:10 až 1:20!!!

Čo sa zmenilo?

Potrava v minulosti: veľa mäsa, orgánov, rýb a morských plodov a žiadne rastlinné oleje

Potrava dnes: veľa rastlinných olejov + potraviny, kt. v minulosti obsahovali vysoké množstvo omega 3 MK, ich už dnes obsahujú oveľa menej (napr. vajce od sliepky z veľkochovu vs vajce od sliepky z voľného výbehu má cca 10-násobne menší obsah omega 3 MK)


ÚLOHA ENZÝMOV

Pre premenu ALA (omega-3 MK rastlinného pôvodu) na EPA a následne na DHA je potrebný enzým delta 6 desaturáza (D6D).

Podľa štúdií u väčšiny ľudí je tento enzým málo funkčný, resp. s vekom klesá jeho množstvo, preto je percento premeny veľmi nízke aj pri dostatočnom množstve ALA v tele. Normálne sa premení menej než 15 % ALA na EPA menej než 1% na DHA.

Funkčnosť enzýmu závisí od veku, prísunu minerálov a vitamínov (B6, biotín, Mg, Ca, Zn), stresu a prekonaných vírusových ochorení.

Ľudské telo má rovnakú potrebu enzýmu D6D aj pri premene LA na AAtieto tuky si navzájom konkurujú.

Preto: vysoký príjem LA spomaľuje premenu ALA na EPA a následne na DHA!

A naopak: zvýšený príjem EPA spomaľuje premenu LA na AA!

RIEŠENIE:

znížiť príjem omega 6 tukov (z LA) a zvýšiť príjem omega 3 tukov (EPA a DHA), pretože zníženie príjmu omega 6 MK zníži aj potrebu omega 3 MK!

  • EPA a DHA predovšetkým z rýb a morských plodov (kvalita?)
  • olej z krillu, morských rias  – udržateľnosť, biodostupnosť 
  • zvýšený príjem ALA (omega 3 MK rastlinného pôvodu) nedokáže dostatočne nahradiť EPA a DHA!


PONÚKAM VÁM JEDNODUCHÉ A DOSTUPNÉ RIEŠENIE
OD FIRMY EQOLOGY

 

 

Sama som “majiteľkou” artrózy, umelého kĺbu, intolerancie na mlieko a akýkoľvek väčší stres sa u mňa prejavuje zápalom tenkého čreva s prejavmi histamínovej intolerancie. To znamená, že si musím cieľavedome a neustále strážiť akýkoľvek zápal v tele. Okrem toho mám takú genetickú výbavu, ktorá znemožňuje konverziu rastlinných omega-3 MK na finálne a veľmi potrebné EPA a DHA. Pre mňa je suplementácia omega-3 MK každodennou povinnosťou a som presvedčená, že rovnako to tak je u takmer každého v našich zemepisných šírkach. Prečo? Pretože nemáme dostatočnú dostupnosť kvalitných tučných rýb. A ak aj máme tak ich nekonzumujeme, lebo: sú drahé, nechutia, bojíme sa znečistenia,… atď. Nezostáva nám nič iné ako sa spoľahnúť na kvalitné výživové doplnky, ktoré:

  • obsahujú dostatočné množstvo EPA a DHA (1-2 g v dennej dávke) – čítajte informácie na obaloch!!!
  • ich zdrojom sú ryby lovené v “relatívne” čistých studených moriach
  • sú dodatočne kontrolované a čistené od ťažkých kovov a iných kontaminantov.

Veľmi dlho som hľadala a vyberala kvalitný výživový doplnok a bohužiaľ musím skonštatovať, že v bežnej lekárni som nič kvalitné nenašla. Z dlhodobého podrobného hľadania a skúmania mi pozitívne vyšli iba dva produkty:

  1. xEO Mega® Essential Oil Omega Complex od doTERRA

  2. PURE ARCTIC OIL  od nórskej firmy EQOLOGY

    informácia v slovenčine: Productsheet_PAO_SK_2019

Pure Arctic Oil denne užívam ja a celá moja rodina.

Výhodou produktu od firmy EQOLOGY je, že polročný balík super kvalitného a chutného oleja obsahuje aj 2 testy na zistenie obsahu omega-3 a omega-6 MK v krvi!!! Pomocou jednoduchého testu na domáce použitie zistíte, ako na tom Vaše telo je a aký vplyv na Vaše telo malo užívanie rybieho oleja (druhý test si urobíte po cca po 4-5 mesačnom užívaní). A to je ten najlepší spôsob ako zistíte, či konkrétny výživový doplnok má kvalitu a zmysel. 

Viac informácií o možnosti objednania prémiového oleja od firmy EQOLOGY nájdete TU.

V prípade Vášho záujmu o viac informácií ma prosím kontaktujte: info@vilmavittek.sk.

 

 

Share on Facebook
Facebook
Zdieľať
Vilma Vittek o mne

Vilma Vittek

Som odborník na marketingovú komunikáciu, certifikovaný výživový poradca a poradca pre program metabolic balance®. V mojom profesionálnom životopise nájdete prácu v medzinárodnej banke, reklamnej agentúre, ale aj organizáciu komunikačných kampaní a verejných zbierok pre tretí sektor.

K výživovému poradenstvu ma priviedla dlhá a náročná životná cesta. Moja práca je mojim koníčkom a všetko čo viem chcem ponúknuť aj Vám. Prostredníctvom certifikovaného programu Vám pomôžem s úpravou Vášho metabolizmu, aby ste už po pár týždňoch boli vitálni, štíhli a plní energie. Naučím Vás, ako si tento stav udržať už navždy.