Domáci chlieb – pýcha, láska, vášeň

Domáci chlieb – pýcha, láska, vášeň

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo pre vás znamená chlieb? Pre mňa spomienku na detstvo, kedy sme od mamy dostávali taký ten nahrubo odkrojený s masťou a cibuľou. Jednoducho detstvo, domov, úžasné chute. Chlieb je základná potravina na celom svete. Nepoznám nikoho, kto ho nemá rád – každý miluje voňavý chlebík s chrumkavou kôrkou (bože, už sa mi zbiehajú sliny, neviem ako dopíšem tento text ?).

V posledných rokoch je chlieb obviňovaný z toho, že je jednou z hlavných príčin vzniku obezity, teda hlavne všetky produkty z múky, kvôli obsahu sacharidov. Aj ja som tomu verila a chlieb sa pre mňa stal zakázanou potravinou. Naozaj som dlhé roky obmedzovala konzumáciu chleba (bez zásadného výsledku) a v mojej praxi vidím, že to tak robí väčšina ľudí. Ale, tak ako pri všetkých jednoznačných tvrdeniach, pravda o súvislosti konzumácie chleba s priberaním je niekde inde a tvrdenie je vytrhnuté z kontextu. Za prvé, aj chlieb, tak ako všetko ostatné, treba jesť s mierou. Za druhé, nie je chlieb ako chlieb. Súvisí to s jeho výrobou a priemyselným spracovaním surovín, z ktorých sa pečie. Kvalita pšenice s obsahom vysoko agresívneho lepku spôsobuje neustále narastajúci počet celiatikov. Prídavné látky, vďaka ktorým chlebík rýchlejšie kysne (aby sa všetko stihlo, lebo nikto nemá čas) nepomáhajú našej imunite a spôsobujú alergie. Chlieb, ktorý dnes kúpite v supermarkete, nemá nič spoločné s chlebom, aký piekli naše staré mamy. Mali x detí, chlieb sa konzumoval denne a ku všetkému, jeho spotreba bola vysoká lebo bol dostupný, lacný a zasýtil. Gazdinky piekli raz týždenne x pecňov chleba, vydržal bez plesne a bez toho aby úplne stvrdol celý týždeň. Zloženie? Chemicky a ani GMO neupravované obilie zomleté v miestnom mlyne alebo doma, voda, soľ a rasca. Nič viac.

V stravovacom programe Metabolic Balance® je odporúčaná konzumácia ražného chleba, prednostne kváskového. Raž preto, lebo nie je produkovaná v takých objemoch ako pšenica a preto nie je tak chemicky ošetrovaná a upravovaná. Má oveľa nižší glykemický index a vyšší obsah vlákniny ako pšenica (o glykemickom indexe napíšem nabudúce), v krátkosti to znamená, že natoľko nerozhádže vašu hladinu krvného cukru ako pšenica. Kváskový preto, lebo prirodzená fermentácia pomáha rozkladu škrobov na jednoduché sacharidy, zvyšuje stráviteľnosť lepku (kváskový chlieb často môžu konzumovať aj celiatici, pozor, neplatí to však všeobecne, záleží to aj od pôvodu obilia, v rôznych končinách sveta má rôzne vlastnosti, aj od procesu fermentácie, ktorý je vždy iný) a predlžuje trvanlivosť (živé kultúry bránia množeniu plesní). Z toho čo píšem ale nevyplýva, že by konzumácia ražného chleba mala zásadný vplyv na chudnutie – stále platí „všetko s mierou“. V programe Metabolic Balance® sú úplne vylúčené iné potraviny, ktoré obsahujú múku a preto konzumácia niekoľkých krajcov kvalitného chleba nie je problém. V kombinácii s koláčmi, krupicovými kašami a múkou zahusťovanými omáčkami
to už problém je.

Keď som sama začínala s Metabolic Balance® tak som riešila, kde sa vlastne dá zohnať kvalitný ražný chlieb s obsahom raže viac ako 70%. Lebo veľa chlebíkov, ktoré sa tvária ako ražné, majú iba minimálny obsah raže. Bývam striedavo aj v Prahe a tam je výber oveľa lepší, súvisí to ale najmä s dopytom a s blízkosťou Nemecka, ktoré má historickú tradíciu konzumácie ražného chleba. Bola som donútená začať hľadať a riešiť a keďže som nebola spokojná s kvalitou chleba dostupného v supermarketoch tak som sa vrhla na pokusy s domácim pečením. Kto to absolvoval vie, že to je naozaj nekonečný proces „pokus-omyl“ s pochybným výsledkom. Našťastie som rýchlo zistila, že existujú kurzy pečenia, kde sa v priebehu 2 hodín naučíte všetko potrebné a odídete s vlastným kváskom a chlebom, ktorý doma už len šupnete do rúry. Toto je naozaj najlepší spôsob ako začať piecť vlastný, domáci, chutný a kvalitný chlieb. Veľmi odporúčam kurzy, ktoré organizuje Lenka Mančíková, www.zdravepecenie.sk.

Mnohí, tak ako aj ja v minulosti, máte obavy z toho, že pečenie domáceho chleba je časovo náročné. Nie, nie je. Pečenie chleba je viac o časovom manažmente ako o samotnom čase, ktorý s prípravou strávite. Ak napríklad chcete mať čerstvo upečený chlieb v sobotu ráno, tak sa s tým treba začať zaoberať v piatok ráno. Ide ale o sériu jednoduchých a časovo nenáročných úkonov (vždy cca 2-3minúty), ktoré treba urobiť v určitých časových odstupoch. Viac informácii nájdete v podrobnom recepte, ktorý som získala od Lenky na kurze kváskového pečenia a mierne som ho upravila podľa vlastných skúseností. Lenke veľmi pekne ďakujem za recept, ako aj za vášeň a lásku k pečeniu, ktorou vás veľmi rýchlo nakazí. Ražný kváskový chlieb pečiem pravidelne, zbožňuje ho celá moja rodina, stal sa našou každodenou potravinou a je mojou kuchárskou pýchou, láskou a vášňou. Tá vôňa, ktorá sa šíri po celom dome, keď chlebík pečiem, je prudko návyková a neodolateľná.

Na fotografii je môj vlastný, ražný kváskový chlieb.

Domáci chlieb - pýcha, láska a vášeň - Vilma Vittek

Share on Facebook
Facebook
Zdieľať
Vilma Vittek o mne

Vilma Vittek

Som odborník na marketingovú komunikáciu, certifikovaný výživový poradca a poradca pre program metabolic balance®. V mojom profesionálnom životopise nájdete prácu v medzinárodnej banke, reklamnej agentúre, ale aj organizáciu komunikačných kampaní a verejných zbierok pre tretí sektor.

K výživovému poradenstvu ma priviedla dlhá a náročná životná cesta. Moja práca je mojim koníčkom a všetko čo viem chcem ponúknuť aj Vám. Prostredníctvom certifikovaného programu Vám pomôžem s úpravou Vášho metabolizmu, aby ste už po pár týždňoch boli vitálni, štíhli a plní energie. Naučím Vás, ako si tento stav udržať už navždy.

Comments are closed.